ГЛОБАЛИЗАМ, Коментар главног уредника, КУЛТУРА

Вања Вученовић: „Западни свет“ и пакао технотронске ере

zapadnisvet

Почетком октобра на наше мале екране стигла је још једна високобуџетна серија, али овог пута ради се о истинском „технотронском чеду“ моћне ХБО (HBO) продукције и тима несташно инспирисаних писаца сценарија достојног знаменитог Олдоса Хакслија и његовог пророчанског „Врлог Новог Света“.

Серија носи симболичан назив „Западни свет“ (Westworld), и уз то што је представљају као нову Игру престола „која обећава“, и што обилује високим и примамљивим визуелним квалитетом, она у себи носи и једну додатну, чини се, много дубљу димензију или поруку са којом се ниједан критичар до сада није удостојио озбиљно позабавити.

Који је разлог избегавања да се ствари назову правим именом? Да ли тај што још увек нико од врлих критичара није запазио „ситне“ детаље „Западног света“, иако им је заигурно познато да се ђаво крије у детаљима. А можда, ипак, из разлога што држе да се садржај, о којем ћу нешто више рећи у наредним редовима, некако већ подразумева. Те да је логично, прихватљиво и очекивано да се будућност пројектује у правцу oвог, у многим аспектима, несвакидашњег и за човечанство обесхрабрујућег „ХБО пророчанства“.

А то је тамни коридор ка крају историје и „логичном“ свршетку потребе за човеком као „несавршеним бићем“ и божанском сликом и приликом на Земљи. Човек је мртав, Бог је мртав, поздравите натчовека. Поздравите трансхуманизам, врховно божанство, филозофију и религију новог света! – френетично и славодобитно узвикује “Западни свет”, церећи се подругљиво у лице свима нама, бесвесним, отупелим и некритичким конзументима разноврсних дигиталних технологија.

Нећу говорити о општим местима у „Западном свету“, од њих ионако већ врви интернет, а није ми намера ни да препричавам радњу серије и целини. Покушаћу да укажем на оне феномене који, по мом скромном суду, имају шири егзистенцијални, филозофски, етички, па у одређеним сегментима и закулисни контекст. Дакле, на све оно што би могло да нас натера да размишљамо и ван конвенционалног и површинског начина размишљања и сагледавања ствари.

Али, кренимо испочетка како би правилно схватили какве нам то поруке, у ствари, одашиља „Западни свет“. О чему ова серија, заправо, „прича“?

Укратко, „Западни свет“ је „апдејтовани“ римејк истоименог култног научно-фантастичног филма Мајкла Кричтона из давне 1973. године.

Претежна радња серије смештена је у непрегледном и строго контролисаном футуристичком тематском „парку забаве“ на Дивљем западу насељеном киборзима (роботима) који циљано посећују обесни богаташи у потрази за авантуром и испуњењем најекстремнијих фантазија, за којима, иначе, не трагају у реалном свету. Не зато што им такве фантазије у правом свету нису доступне, већ из разлога што очајнички настоје да сакрију од очију света своју истинску, палу, дегенерисану и настарану природу, бојећи се евентуалне осуде заједнице чији су део. Компанија која је води овај тзв. забавни парк, и која пружа ове „услуге“ посредством до савршенства израђених киборга омогућује својим гостима да скину све „маске“  приликом уласка у парк и да дају машти на вољу.

Међутим, овде је најмање тема морална слика авантуриста коју долазе у Западни свет како би „удахнули живот пуним плућима“. То је, уосталом, права слика и прилика данашњег савременог света. Главна тема је нешто сасвим друго – нешто много дијаболичније. Овде су права тема „детаљи“ о којима смо причали на почетку, а пред којима многи затварају очи.  Или, пак, „немају очи да виде“.

Човек је мртав, Бог је мртав, поздравите натчовека. Поздравите трансхуманизам, врховно божанство, филозофију и религију новог света! – френетично и славодобитно узвикује  Западни свет, церећи се подругљиво у лице свима нама, бесвесним, отупелим и некритичким конзументима разноврсних дигиталних технологија.

Права суштина приче је, дакле, у киборзима са савршеним људским обличјем, састављеним од различитих делова људског тела, и који могу безброј пута да умру и исто толико пута да оживе. Они функционишу на софистицираном софтверу са могућношћу неограничене надоградње што им омогућава достизање пуне људске моторичке и когнитивне функционалности. Али и свесности. Заиста, савршена слика напредне технологије за оне који све некритички „гутају“ све што им се пласира, а забрињавајуће за оне друге који увек настоје да декодирају дубље поруке које неки „глобални сценаристи“ пакују испод покорице оваквих телевизијских и филмских остварења.

Човек је превазиђен, потрошен и сувишан – важна је по(р)ука која нам пристиже са малих екрана. Време је да се човек „унапреди“ и замени савршенијим обликом „живота“ – технотронским натчовеком, киборгом, који није у стању да осећа, који се селективно сећа и који програмиран да живи и ради по упутствима неког „глобалног инжењера људских душа“.

Дакле, серија суштински прича о трансхуманизму, о феномену и покрету који више није само Хакслијевска утопија, већ нешто што нам се реално одиграва пред очима.

Срушене су све етичке препреке и предрасуде, говори нам „Западни свет“. Киборгизација планете је следећи корак. У ком обиму ће то бити остварено, остаје нам да видимо. Медицина нема ништа против, о моралности постојећег света не треба трошити речи. Серија о којој смо говорили је само пробни балон за нешто више, за нешто што ће уследити. Увертира која треба да нам одзвања у ушима и да нас припреми. А овај Западни (ахримански) свет “ослобођен” од постојања и сећања на људска бића је, иначе, најављен седамдесетих година прошлог века у неправедно запостављеном делу великог глобалистичког мага Збигњева Бжежинског којe носи парадигматичан назив „ Између два доба: Америчка улога у технотронској ери“. Познато је и то да све оно што Бжежински замисли или напише пронађе своје остварење у  дрштвеној, политичкој или геополитичкој пракси.

Прича „Западног света“ је заправо пројектована, суморна будућност западног човека, и зато није нимало случајно изабран баш тај назив за серију, о чему смо говорили на самом почетку текста. Знамо да Сунце залази на Западу, а очито је да ће се човек кога данас познајемо тамо прво и угасити. Јер таква jе жеља западних богова технотронске ере. Зато, добродошли у „Западни свет“!

Повезано: “Западни свет” и богови контроле ума

 

3 Коментари

  1. Srdacan pozdrav! Citam vase tekstove redovno i pre obnavljanja sajta bio sam aktivan, ali prvi put sam duboko razocaran povrsnoscu i sagledavanjem samo jedne slike ove serije, sa kojom se slazem donekle, ali ova serija, kao i prica koja se provlaci kroz nju, imaju jedan dublji, filozofski, egzistencijalni smisao. Mozete pogledati i u seriji i na internetu, ljudi su pazljivo belezili bas te detalje o kojim pricate i ova serija je daleko od te poruke zivela nova religija, itd… Serija je bazirana na jednoj veoma sofisticiranoj teoriji o nastanku i poreklu svesti, smislu i znacenju emocija, ljudskosti i mnogih drugih stvari koje vam ne zelim ispricati, jer zelim da pogledate seriju i udubite se u istu kriticki i objektivno, jer ovo izlaganje je bilo sve samo ne to, bukvalno se vidi da ste ovo pisali na osnovu trejlera, sinopsisa, a da niste razmislili ni malo. I zasto stalno to gledanje sveta kroz prizmu religije, zasto stalno se borite religijom protiv manipulacije, a sama religija je najstarije i najdelotvornije sredstvo iste. Citajte, istrazujte, prosirite vidike, ako se zapitate da li ste i vi mozda necija kreacija, mozda neciji robot, da li uopste mozete da pojmite realnost i znate li sta je to. Teorija na kojoj je bazirana serija je teorija o dvokomornom mozgu, mozda tu nadjete vase odgovore. A, do tada, ne uzimajte sve tako zdravo za gotovo sta stize sa zapada, jer i vi i ja dobro znamo da su dve istine dovoljne da unesu konfuziju, zato ste i pali na prvu loptu kadaje ova serija u pitanju. Steta! Zelim vam puno uspeha i sve najbolje

  2. Donekle se slažem sa prethodnim komentatorom, ali moram da priznam da je tekst odličan, dovoljno dubok, upozoravajući da se malo zapitamo kuda savremeni svet ide. Čestitke autoru.

  3. Članak je vrlo Interesentan.
    Imam zamerku: PREZIME PISCA Michael Crichton se ne čita Kričton, nego Krajton.
    Ako ste već zaljubljeni u ćirilicu, onda se potrudite da je pravilno upotrebljavate!

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Уредништво задржава право да не одобри коментаре који су увредљиви, који позивају на расну и етничку мржњу и не доприносе нормалној комуникацији између читалаца овога портала.

*